Dette er hundesporten som passer alle, enten du er nybegynner, har holdt på med lydighet eller rett og slett bare vil ha en annerledes og morsom treningsform for deg og din hund.

«Glede – Samspill – Holdninger»

- Rallysportens slagord

I denne hunde-sporten er glede, samspill og holdninger det aller viktigste. Ønsket er at alle øvelsene utføres på en naturlig og flytende måte. Det er viktigere med samarbeid, godt humør og en positiv holdning – enn presisjon. Øvelsene kan bestå av momenter fra lydighet, freestyle og agility alt etter hvilken av de 4 klassene man går i.

Rallylydighet utføres ved at man orienterer seg etter de 15 – 22 nummererte skiltene som er satt sammen til en bane, av en dommer. Skiltene forteller deg hva du skal gjøre, enten på stedet eller videre til neste skilt – derav navnet Rally. Mellom øvelsene som står på skiltene skal ekvipasjen gå line-føring/fri ved fot, dersom ikke annet er beskrevet på skiltet. Dommeren forholder seg taus under hele konkurransen og trekker poeng etter som ekvipasjen gjør feil underveis.

Det er en utfordring å gå en rallybane. Banene er aldri like og det er fort gjort både å gjøre feil – og å gå feil. Noen klarer å gå igjennom hele banen uten trekk og ender da med full pott på 200 poeng. Her er det spenning og moro – både for hund, fører og publikum!

Introkurs

Kurset er beregnet på ekvipasjer som er nysgjerrige på hva rallylydighet er, og som ønsker å komme i gang med treningen.

Nybegynnerkurs

Her lærer du mer om rallylydighet, ulike innlæringsteknikker og vi går grundigere til verks enn vi rekker på introkurset. Det er fokus på klasse 1 skilt.

Videregåendekurs

Dette kurset er beregnet for deg som har trent rallylydighet en stund og som er klar for litt større utfordringer. Hovedfokus er klasse 2 men inkluderer også litt klasse 3 og elite.

Konkurransekurs

På Konkurransekurset blir det lagt vekt på momenttrening og kombinasjoner. Kurset er beregnet for de som har erfaring med rallylydighet og konkurrerer aktivt.

Kjersti Pettersen

Kjersti ble godkjent instruktør i rallylydighet i 2012 og er i tillegg leder av Drøbak Hundeklubb. Kjersti er også instruktør og dommer i smeller, og er leder i Norsk Smellerklubb.

Tone Ellingsen

Tone ble godkjent rallylydighet-instruktør i 2018 og konkurrerer i dag med en hund. I tillegg konkurrerer hun i Lydighet og Smeller, og har vært innom de aller fleste hundesporter.

Wenche Skjennald Skau

Wenche ble godkjent instruktør i rallylydighet i 2022 og konkurrerer i dag med to hunder. I tillegg er hun godkjent NKK instruktør trinn 1 og har vært innom de aller fleste hundesporter.

Mette Fogstad Eielsen

Mette ble godkjent rallylydighet-instruktør i 2023 og konkurrerer aktivt. Mette har lang erfaring som konkurrerende utøver, også fra freestyle som hun drev med før hun fant rallylydigheten.

Rallymiljøet i Drøbak hundeklubb

I Drøbak Hundeklubb er det mange som trener rallylydighet, noen har gjort det i mange år, noen er helt ferske.

Rallymiljøet er støttende, åpent og varmt. Vi hjelper hverandre på trening og gleder oss over hverandres fremgang. Drøbak hundeklubb åpner også for egentrening, hvor vi pleier å møtes i fellesskap, spesielt "utenfor sesong".

Vi drar ofte på på stevner sammen og heier hverandre frem.

Når Navn
Ingen aktuelle aktiviteter for øyeblikket