Smeller er en hundesport som handler om at hunden skal søke og markere på en lukt/gjenstand.

"I smeller bruker vi hundens naturlige innstinkter og vi ser ofte eiere som blir imponert over egen hund"

- Kjersti Pettersen, Instruktør og Leder i Norsk Smellerklubb

Smeller er en hundesport som ikke krever noen forkunnskaper og inneholder ikke vanlige lydighetsøvelser.
På introkurs vil du lære å oppfordre hunden til å søke, få hunden til å "skru på nesa" og å markere på funn. På videregående kurs lærer man å tydeliggjøre markeringene og å søke på mindre objekter. Treningen er lagt opp slik at ekvipasjene lykkes, men også utfordres.

Smeller passer for alle, enten du vil ha en sosial aktivitet med hunden din, bruke det som mentaltrening eller konkurrere. Å trene søk- og markeringsferdigheter er også et godt grunnlag for hunder som skal benyttes i tjeneste, søksarbeid eller jakt. Når hunden har lært å søke og markere så kan det overføres til andre lukter, som for eksempel å søke etter kantarell i skogen.

Introkurs

Kurset er beregnet på ekvipasjer som er nysgjerrige på hva smeller, og som ønsker å komme i gang med treningen.

Videregåendekurs

Kurset bygger videre på intro-kurset, men går mer i dybden på øvelsene. Som eier lærer du å lese hunden din bedre og forsterke markeringer.

Egentrening

I smeller er det viktig med egentrening og i Drøbak Hundeklubb har vi alt utstyret du trenger for en god økt. Derfor tilrettelegger vi for egentrening på klubbhytta.

Kjersti Pettersen

Kjersti ble godkjent Smellerinstruktør i 2014 og er leder i Norsk Smellerklubb. I tillegg er hun instruktør og konkurrerer i Rallylydighet og leder av Drøbak Hundeklubb.

Tone Ellingsen

Tone ble godkjent Smellerinstruktør i 2022 og konkurrer i dag med to hunder. I tillegg konkurrerer hun i Lydighet og Rallylydighet, og har vært innom de aller fleste hundesporter.

Når Navn
29 apr.